Lodsbåd redder sejler ved Helsingør

Trine Søes billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (2 stemmer)
Danmark
56° 2' 10.5288" N, 12° 37' 1.488" E

 

Nogle gange tager rutinearbejdsopgaver sig en uventet drejning, det var, hvad der skete, da DanPilots lodsfartøj Poseidon stævnede ud fra Helsingør med bådfører Claus Andersen ved roret. Dagens opgave bestod i at transportere to lodser ud til skibe under indpassage til Østersøen. Under transporten mellem aftalt mødested for det første skib og mødestedet for det andet skib observede Claus pludselig en række nødblus.

Godt sømandsskab

Godt sømandsskab kræver af alle sømænd, at de tilsidesætter egne interesser og i stedet følger havets ældgamle lov om at hjælp til havarister skal prioriteres højere end noget andet. Derfor afbrød Claus lodstransporten og satte kurs mod nødraketternes placering. Claus underettede alle relevante myndigheder, herunder Lyngby radio, Søværnet Operative Kommando, Helsingør Politi og den nationale redningscentral om situationen.

 

File 1029

Poseidon med jollen på slæb

Det viste sig, at nødblussene stammede fra en mand, der befandt sig i en oppustelig redningsflåde med en jolle på slæb. Manden havde forgæves forsøgt at påkalde sig opmærksomhed fra de forbipasserende skibe for at blive reddet i landet.

Båden sank

Han havde forinden forladt sin 13 meter lange og ombyggede kutter, der havde taget vand ind og mistet strømmen tæt på Helsingør. Kutteren sank til bunds med bagenden først. Manden havde det efter omstændighederne godt, og blev straks taget ombord på Poseidon. Herefter blev lodsen afleveret til det ventende skib, og Poseidon kunne derefter returnere til Helsingør med havarist, redningsflåde, jolle og lidt drivgods.

DanPilot, der ejer skibet Poseidon, har til daglig opgave at bringe lodser til og fra skibe, og er ikke specialiseret i redningsaktioner. Men godt sømandsskab reddede heldigvis den uheldige sejler.

Så derfor vær opmærksom, når du sejler - det kan være at andre behøver din hjælp.

Annonce