Fordelerenhed og cigarstik

Jenssenes billede
0
Din bedømmelse: Ingen

Kan nogen hjælpe mig med dette?
Har haft min båd et par år og er nu gået igang med at få styr og overblik over hele el-situationen, hvilket ikke er helt nem i en 40 gammelt sejlskib med forskellige ejere. Har købt jens Koch's udmærkede bog om el, og har styr på ledningsdimensioner, akkumulatorer, korrosion m.m., men har alligevel spørgsmål fra hvad der skal ske mellem batteri og de enkelte forbrugsenheder.
- fra batteri er strøm ført hen til et 220 volt relæ, som fungerer som afbryder og fordeler til hver enhed. Men er det en god løsning og er det lovligt? hvad er den bedste løsning til at få fordelt strømmen ud til alle enhederne?
- der skal jo sikringer efter fordeleren på hver enhed på plusledningen. Men gælder det også elpærerne?
- derudover installerede jeg et cigarstik fra fordeleren, som brændte min oplader til telefonen af som det første. Hvad gjorde jeg galt?

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
IMIAKs billede

Hej i skibet

Jeg har lige opdateret mit skib som er fra 1970, det har også haft forskellige elektrikker ombord, jeg har udskiftet strømfordeler fra generator og fra opladning fra land.(Septor Duo).Og MEGET ANDET.

Men du skal lave et strøm skab hvor du montere en sikringsbox foreksempel Blue Sea System sikringsholder eller nået ligende. Derfra kan du nu montere dine lamper køleskab og andre ting som skal ha direkte strøm.
Dog kan du gøre som jeg har gjort, lave direkte strøm til køleskab (husk sikring) så når du tager hovedafbryderen så køre køleskabet( men der er der delte meninger om)

De ting som du skal havde afbryder på, skal du montere et kontakt panel, dette kan være med sikringer eller uden, jeg har valgt Philippi panel købt hos http://dansea.net/ i køge.

Vedr. 12 volt udtaget. Her har du nok kommet til at bytte rundt på plus og minus.

Men jeg håber du har fået nogle ideer over hvordan du kan bære dig ad.

Eller skriv igen.

Hilsen
Henrik Schwarz IMIAK

Jens Kochs billede

Hej Jenssene

Du skriver at du:

"- fra batteri er strøm ført hen til et 220 volt relæ, som fungerer som afbryder og fordeler til hver enhed. Men er det en god løsning og er det lovligt? hvad er den bedste løsning til at få fordelt strømmen ud til alle enhederne?"

Jeg ved ikke lige hvordan du har gjort det, men hvis du benytter 230 volt fra land til noget om bord, så skal du overholde de sikkerhedskrav der er i ISO standarden 13297 2.udgave 2012-12-12 Små fartøjer- Elektriske systemer-Vejselstrømsinstallationer. Det er ikke noget man selv må gøre.

Og du skal også montere en hovedtavle, asom vist på side 38 i min bog, så jo du skal også sikringsbeskytte ledningssystemet til dine elpærere (og lad være med at bruge halogenpærere, brug lysdiode pærere)

"- derudover installerede jeg et cigarstik fra fordeleren, som brændte min oplader til telefonen af som det første. Hvad gjorde jeg galt?"

Det lydermærkeligt, er du sikker på at der var 12 volt i cigarstikket? - jeg går ud fra at du har et voltmeter, prøv lige at checke spændingen, og som Henrik skriver, så check lige polariseringen.

Det kan du læse noget mere om det hele på min hjemmeside:
http://www.baadteknik.dk/

Hvis der ellers er noget, så må du gerne kontakte mig, mailadressen står i bogen.

Med venlig hilsen
Jens Koch

IMIAKs billede

Hej igen

Jeg vil også som Jens Kock skriver anbefalede http://www.baadteknik.dk/.

Er en super side der giver et godt overblik over de ting som man skal tænke på og overveje hvordan sit system skal bygges op

Endnu engang god vind der ude

Hilsen Henrik

Annonce